
Dobrze dobrane felgi nie tylko znacznie poprawiają komfort jazdy, ale także mogą podnieść estetykę auta. Jednak ich design to jedynie jeden z wielu aspektów, na który powinniśmy zwrócić uwagę wybierając nowy model. Podpowiadamy, na jakie detale należy zwrócić uwagę podczas zakupu nowych obręczy do samochodu.
Wybór odpowiedniego rozmiaru
Zakup nowych obręczy do auta wiąże się ze znacznym kosztem, dlatego decyzja ta powinna być dobrze przemyślana i zweryfikowana pod względem parametrów. Jednym ze sposobów jest sprawdzenie informacji w instrukcji obsługi pojazdu. W tym miejscu znajdziemy informacje o fabrycznym rozmiarze, a także o możliwych wariantach opcjonalnych (o ile producent je dopuszcza).
Można także sprawdzić rozmiar na obręczach zamontowanych w samochodzie – jest on umieszczony na wewnętrznej stronie i ma formę ciągu alfanumerycznego, zawierającego informacje o szerokości, wysokości oraz rozstawie śrub. Warto porównać tę wartość z homologacją pojazdu, gdyż zawsze istnieje możliwość, że poprzedni właściciel nie zastosował się do zaleceń producenta.
Dobrą opcją jest skorzystanie z dostępnych w Internecie konfiguratorów, które w prosty i szybki sposób pozwolą wyszukać dostępne rozmiary.
Oznaczenie felg
W pierwszej chwili zapis rozmiar wygląda dość skomplikowanie. Jakie informacje zawiera w sobie? Przykładem może być felga stalowa 17 calowa – jedna z najczęściej spotykanych wielkości w autach osobowych. Umieszczony na niej rozmiar 7,00×17 5×108 ET 44 oznacza, że obręcz powinna mieć szerokość 7” oraz wysokość 17”. Drugi to rozstaw śrub – pięć otworów montażowych rozłożonych jest na okręgu o średnicy 108 mm. Ostatni element to oznaczenie ET. Wartość ta, podana w milimetrach, określa odległość między płaszczyzną montażową a osią symetrii felgi.

Felgi stalowe czy aluminiowe – które wybrać?
Kiedy poznaliśmy już rozmiar odpowiedni dla posiadanego modelu samochodu, należy ustalić budżet, a także rodzaj oraz styl obręczy, jakie nas interesują. Na rynku dostępnych jest szeroka gama modeli, dostępnych w wielu wariantach oraz wersjach stylistycznych. Dzięki temu bez problemu można odnaleźć wariant idealnie dopasowany do swoich upodobań czy preferencji stylistycznych.
Wielu właścicieli aut często zastanawia się, czy postawić na felgi aluminiowe czy stalowe. Obie wersje mają swoje mocne i słabe strony. Warto z nimi zapoznać się przed zakupem, aby dokonać świadomego wyboru.
Modele wykonane ze stali mają prostszy wzór, jednak łatwo uatrakcyjnić ich wygląd dobierając ciekawe, stylowe kołpaki. Będą one dodatkowo chronić ich strukturę przed uszkodzeniami czy czynnikami atmosferycznymi. Dodatkowo, ten rodzaj felg jest wyjątkowo wytrzymały i odporny na uszkodzenia mechaniczne. Będzie to więc dobra opcja dla osób, którym zdarza się najeżdżać na wysoki krawężnik czy często jeżdżą po dziurawych, nierównych drogach. Ważnym elementem, który może być kluczowy przy wyborze obręczy stalowych, jest atrakcyjna cena. Ich regeneracja będzie też dużo tańsza.
Felgi aluminiowe są zdecydowanie bardziej atrakcyjne wizualnie. Dzięki nowoczesnym metodom produkcji oraz właściwościom stopów wykorzystywanych do ich wykonania, obręcze są lekkie, wytrzymałe oraz bardziej plastyczne od wariantów stalowych. Należy mieć jednak na uwadze, że łatwiej ulegają zarysowaniom czy odkształceniom. Nawet stosunkowo lekkie uderzenie może wpłynąć na ich strukturę. Podczas zakupu warto zwrócić uwagę, czy wybrany model jest przystosowany do użytkowania w sezonie zimowym. Obręcze tego typu świetnie sprawdzają się w autach sportowych, a to za sprawą dużej przestrzeni pomiędzy ramionami, umożliwiającej odpowiednie chłodzenie hamulców.
Istota prawidłowego doboru felg
Niezależnie od tego, czy zdecydowaliśmy się na zakup alufelg czy felg stalowych, zamontowanie obręczy o niewłaściwym rozmiarze może prowadzić do istotnego pogorszenia właściwości jezdnych. Zbyt szeroka lub zbyt wąska nie zapewni odpowiedniego kontaktu opony z nawierzchnią. Będzie to skutkować obniżoną przyczepnością, dłuższą drogą hamowania i gorszym prowadzeniem pojazdu. Niewłaściwe ET (offset) może z kolei zaburzyć rozkład sił działających na zawieszenie, powodując jego nadmierne obciążenie oraz przedwczesne zużycie elementów takich jak łożyska, sworznie czy amortyzatory.

Nieodpowiedni rozstaw śrub (np. różnica nawet o 1 mm) może prowadzić do nieprawidłowego osadzenia obręczy lub nawet uniemożliwić jej montaż, co z kolei może powodować bicie kół i wibracje w czasie jazdy. Z kolei niedopasowanie otworu centrującego może skutkować brakiem możliwości wyważenia koła, nawet jeśli zastosowano pierścienie centrujące. Będzie to szczególnie odczuwalne przy wyższych prędkościach.
W dłuższej perspektywie jazda na źle dobranych felgach może doprowadzić do rozregulowania geometrii kół i zawieszenia, co przełoży się na przyspieszone zużycie ogumienia, pogorszenie komfortu jazdy, a nawet awarie wymagające kosztownej naprawy. Dlatego tak ważne jest, aby przy wyborze nowego egzemplarza kierować się nie tylko wyglądem, ale przede wszystkim parametrami technicznymi i zaleceniami producenta pojazdu.
Jeżeli mamy wątpliwości, co do poprawności naszego wyboru, zawsze warto skonsultować się ze specjalistą. Pozwoli to uniknąć kosztownej pomyłki.
Artykuł partnera