9 powodów, dlaczego warto medytować

9 powodów dlaczego warto medytować #3 facet sobie stoi na skale surrealizm

Uznałem, że warto podsumować wpis Jak medytacja wpływa na mózg? listą wszystkich powodów, dlaczego warto zacząć medytować. W poprzednim wpisie wspomniałem tylko o nich dołączając źródła.

Jako, że jestem skrajnie logiczny nie spodziewaj się ezoterycznych uzasadnień. W tekście są tylko fakty.

#TydzieńMedytacji #3

Popularność TyDziennika wzrasta. Wprawdzie w tym tygodniu podjąłem niesamowicie trudny temat i już wiem, że tydzień to za mało. Zobacz o co chodzi z TyDziennikiem tutaj. Nie poddaję się jednak. Pchnę pierwszy element domina i kiedyś powtórzę #TydzieńMedytacji z o wiele większym doświadczeniem. Dołącz do newslettera żeby tego nie przegapić.

9 powodów dlaczego warto medytować

1. Medytacja sprzyja rozwojowi mózgu

Już nie jedno badanie tego dowodzi1. Naukowców zafascynował ten fenomen. Obszary, które rozrastają się w trakcie regularnego medytowania (kora przedczołowa) są odpowiedzialne przede wszystkim za naszą silną wolę, poziom koncentracji, pamięć.

Kelly McGonigal rozrost istoty szarej w mózgu uzasadnia tym, że podczas medytacji zwiększa się dopływ krwi do kory przedczołowej. To ćwiczenie dla mózgu, niczym podnoszenie ciężarów dla wzrostu masy mięśni.

2. Ludzie medytujący są bardziej empatyczni i wrażliwi

Badania dotyczą tybetańskich mnichów2, którzy mają za sobą ponad 10 tys. godzin medytacji. Udowodniono, że mnisi byli w stanie odrzucić swoje cierpienie, żeby skupić się na cierpieniu innych. To pozwala im na spoglądanie na rzeczywistość w bardziej świadomy sposób.

Ich reakcje na negatywne i pozytywne bodźce jak płacz dziecka, optymistyczna muzyka, były znacznie bardziej intensywne. Wykazywali znacznie bardziej miłosierne reakcje na te doznania.

Nie znaczy to, że trzeba medytować 10 tys. godzin żeby doświadczyć tego.

W innym badaniu wzięło udział 40 osób3. Pierwszą grupę nauczono medytacji współczucia, druga przeszła szkolenie zwiększające poczucie własnej wartości. Trening trwał dwa tygodnie, a w jego czasie badano mózg uczestników. Ostatnim zadaniem była gra, która polegała na rozdzieleniu własnych pieniędzy pomiędzy siebie i obcą osobę.

=

Osoby medytujące oddawały prawie dwa razy więcej pieniędzy niż osoby trenujące poczucie własnej wartości.

3. Wbrew pozorom są również silniejsi emocjonalnie

Wspomniani mnisi z punktu drugiego w odróżnieniu do grupy kontrolnej byli bardziej świadomi swoich stanów emocjonalnych i panowali nad nimi. To zupełnie logiczna konsekwencja zwiększenia poziomu samokontroli.

4. Medytując regularnie wydłużasz czas pełnej koncentracji

Nasz czas pełnej koncentracji spadł z 12 do 8 sekund o czym pisałem we wpisie Jak czytanie książek wpływa na mózg?. Łatwo możesz to sprawdzić na sobie. Usiądź, rozluźnij się, zamknij oczy i powoli, głęboko oddychaj. Skup się tylko na tym, oddychaj i licz oddechy. Zobaczysz, nie uda Ci się doliczyć do 9, a Twoja uwaga gdzieś ucieknie.

Medytacja sprzyja tworzeniu się nowych połączeń w korze przedczołowej. Kora przedczołowa odpowiedzialna jest za samokontrolę. Samokontrola pozwala na zwiększenie czasu i jakości koncentracji. Prostu związkiem przyczynowo-skutkowy.

5. Praktycy medytacji rzadziej reagują nawykowo

Medytując zwiększasz poziom swojej samoświadomości, pracujesz nad silną wolą i poziomem koncentracji. Te elementy pozwalają na walkę z reakcjami nawykowymi. Jest to ważne bo ponad 404, a nawet 50 procent5, wszystkich akcji podejmowanych przez człowieka to nawyki.

Nawyk to trzystopniowa pętla. Po pierwsze pojawia się wskazówka (dźwięk wiadomości), potem przychodzi czas na rutynę (wyciągam telefon), czas na nagrodę (poczucie, że jestem potrzebny). Silna wola pozwala na ignorowanie wskazówki jeśli w danej chwili coś jest ważniejszego (pisanie tego wpisu).

Zdarzyło Ci się kiedyś, że słyszysz dźwięk wiadomości, a nic nie przyszło? To już uzależnienie.

6. Medytacja sprzyja twórczości

Psycholog twórczości Edward Nęcka pisze, że ludzie twórczy skuteczniej uwalniają się od sztywnych nastawień6. Uważa on za ważną cechę twórczego myślenia wszystkie zachowania, które mają na celu pokonanie nawyków, które zostały stworzone przez pracę nad danym problemem. Medytacja pomaga walczyć z nawykami!

7. Medytujący są bardziej zainteresowani życiem i otwarci społecznie

Jest ogrom badań dotyczących medytacji. Nic dziwnego, że w 2012 postanowiono zestawić ich wyniki7. Wybrano 125 rzetelnych artykułów do analizy statystycznej. Okazało się, że wyniki badań pokrywają się. Udowodniono w ten sposób ich wiarygodność.

W zebranych badaniach medytacja najsilniej wpływała na otwartość społeczną i satysfakcję z życia. Ponad to wskazano również pozytywny wpływ na emocje, koncentracje i uwagę, choć w nieco mniejszym stopniu.

8. Już po 4 dniach medytacji po 20 minut widać zmiany

W eksperymencie brało udział 63 studentów8. Połowę z nich uczył medytacji doświadczony nauczyciel, a ćwiczenie polegało na zamknięciu oczu i skupieniu się na oddechu. Druga połowa czytała książkę Tolkiena.

W porównaniu do grupy kontrolnej studenci medytujący wykazali wyższy poziom samokontroli, zmniejszyli swój poziom zmęczenia oraz wykonali lepiej zadania wymagające uwagi i funkcji poznawczych.

Jak widać, nawet 20 minut medytacji dziennie może przynieść korzyść.

9. Medytacja nic nie kosztuje, a próg wejścia jest niski

Medytacja jest prosta i nie wymaga wiele poświęcenia od Ciebie. Nic nie kosztuje. Więc może chcesz spróbować medytacji? Na końcu wpisu Jak medytacja wpływa na mózg? opisuję proste ćwiczenie.

A Ty jakie zalety medytacji dostrzegasz?

Źródła   [ + ]

TyDziennik | Patryk Korycki