Lista kontrolna (checklist) epickiego wpisu na blog

epicka ilustracja

Stworzyłem dla siebie listę kontrolną genialnego wpisu na blog. Dzielę się nią, choć będzie ona ulegać zapewne zmianom. Ciągle się uczę. Zasada takiej listy jest prosta. Na jak najwięcej pytań należy udzielić odpowiedzi TAK. Nie przedłużając, oto lista kontrolna wpisu na blog:

Historia

Wyjaśnienie: Historia jest najważniejsza we wpisie. Dzięki niej zwiększysz ilość osób, które przeczytają cały wpis. To ona pozwoli lepiej zapamiętać cały tekst. Suche fakty, suche statystyki to banialuki. To takie kwiatki, co szybko więdną. Historia to feniks. Może i zostaje zapomniana w końcu na blogu, ale nadal żyje i odradza się w sercu czytelnika. W odpowiednim momencie, nawet po latach.

  • Czy opowiadam historię?
  • Czy w mojej historii jest bohater z kręgosłupem?
  • Czy mój bohater przeżywa perypetie?
  • Czy bohater ulega zmianie?
  • Czy moja historia prowadzi od-do?
  • Czy przekazuję wartość czytelnikowi?
  • Czy daję czytelnikowi szansę na dedukcję? Daj 2+2, nie 4.
  • Czy buduję oczekiwanie?
  • Czy w historii są konflikty?
  • Czy historia jest nacechowana emocjami?
  • Czy w historii jest silny motyw?
  • Czy historia ma puentę?
  • Czy historia przedstawia prawdę, która nie jest powszechnie znana?
  • Czy wyrażam swoją opinię?
  • Czy piszę jak człowiek do człowieka?
  • Czy mogę uprościć opowieść?
  • Czy stworzyłem na początku myśl, która towarzyszy do samego końca przy czytaniu?
  • Czy pierwszy akapit odpowiada na pytanie postawione na początku, na problem artykułu?
  • Czy przedstawiłem problem i go rozwiązałem?

Wizualnie

Wyjaśnienie: Opakowanie nadaje wartość produktowi, również treści. Wystarczy zmienić font, a w oczach czytelnika tekst wyda się mądrzejszy. Myślisz, że dlaczego tekst piszę fontem szeryfowym? Mądrość 🙂

  • Czy umieściłem grafikę?
  • Czy stworzyłem lead – pierwszy akapit, który wyrywa z butów?
  • Czy artykuł jest zwięzły?
  • Czy wskazałem ścieżkę do dalszej konsumpcji treści?
  • Czy temat może się obejść bez jakiegoś akapitu?
  • Czy nagłówek jest ciekawy?

SEO – optymalizacja pod wyszukiwarki

Wyjaśnienie: W blogowaniu jest najmniej ważne, a może w ogóle nie ważne. Niektóre zasady SEO sprzyjają czytelności.

  • Czy zamieściłem wszystkie odnośniki do treści zamieszczonych w artykule?
  • Czy grafika została opisana i pasuje do treści?
  • Czy dodałem tagi i kategorię?
  • Czy pogrubiłem treść rozpoczynając od nagłówka? 20% artykułu.
  • Czy artykuł jest nastawiony i zoptymalizowany pod słowa kluczowe?

Dodatkowo

  • Czy zadałem pytanie do czytelników w treści?
  • Czy wezwałem do opowiedzenia swojej historii?
  • Czy tytuł jest ciekawy? Może skorzystaj z formułki:
    • „Jak…”
    • „9 sposobów na…”
    • „Sekrety…”
    • „Co powinieneś wiedzieć o…”
    • „Najbardziej zwariowane…” (najlepsze, najgorsze, najzabawniejsze, najbardziej zdumiewające

Taki szybki wpis, który przeczy liście kontrolnej. Na pewno Ci się przyda.

PS. Ilustracja Anety Marciniec.

TyDziennik | Patryk Korycki
Menu