9 powodów, dlaczego warto medytować

Patryk Korycki
20 lipca 2016
0

Uznałem, że warto podsumować wpis Jak medytacja wpływa na mózg? listą wszystkich powodów, dlaczego warto zacząć medytować. W poprzednim wpisie wspomniałem tylko o nich dołączając źródła.

Jako, że jestem skrajnie logiczny nie spodziewaj się ezoterycznych uzasadnień. W tekście są tylko fakty.

#TydzieńMedytacji #3

Popularność TyDziennika wzrasta. Wprawdzie w tym tygodniu podjąłem niesamowicie trudny temat i już wiem, że tydzień to za mało. Zobacz o co chodzi z TyDziennikiem tutaj. Nie poddaję się jednak. Pchnę pierwszy element domina i kiedyś powtórzę #TydzieńMedytacji z o wiele większym doświadczeniem. Dołącz do newslettera żeby tego nie przegapić.

9 powodów dlaczego warto medytować

1. Medytacja sprzyja rozwojowi mózgu

Już nie jedno badanie tego dowodzi[note]J. A. Brefczynski-Lewis , A. Lutz i inni, Neural correlates of attentional expertise in long-term meditation practitioners.[/note]. Naukowców zafascynował ten fenomen. Obszary, które rozrastają się w trakcie regularnego medytowania (kora przedczołowa) są odpowiedzialne przede wszystkim za naszą silną wolę, poziom koncentracji, pamięć.

Kelly McGonigal rozrost istoty szarej w mózgu uzasadnia tym, że podczas medytacji zwiększa się dopływ krwi do kory przedczołowej. To ćwiczenie dla mózgu, niczym podnoszenie ciężarów dla wzrostu masy mięśni.

2. Ludzie medytujący są bardziej empatyczni i wrażliwi

Badania dotyczą tybetańskich mnichów[note]Lutz, A., Brefczynski-Lewis i inni (2008) Regulation of the Neural Circuitry of Emotion by Compassion Meditation: Effects of Meditative Expertise.[/note], którzy mają za sobą ponad 10 tys. godzin medytacji. Udowodniono, że mnisi byli w stanie odrzucić swoje cierpienie, żeby skupić się na cierpieniu innych. To pozwala im na spoglądanie na rzeczywistość w bardziej świadomy sposób.

Ich reakcje na negatywne i pozytywne bodźce jak płacz dziecka, optymistyczna muzyka, były znacznie bardziej intensywne. Wykazywali znacznie bardziej miłosierne reakcje na te doznania.

Nie znaczy to, że trzeba medytować 10 tys. godzin żeby doświadczyć tego.

W innym badaniu wzięło udział 40 osób[note]Weng, H. Y., Fox, A. S., Shackman, A. J.. Stodola, D. E.. Caldwell, J. Z. K.. Olson, M. C.. Rogers, G. M., Davidson, R. J. (2013). Compassion Training Alters Altruism and Neural Responses to Suffering. Psychological Science, DOI: 10.1177/0956797612469537[/note]. Pierwszą grupę nauczono medytacji współczucia, druga przeszła szkolenie zwiększające poczucie własnej wartości. Trening trwał dwa tygodnie, a w jego czasie badano mózg uczestników. Ostatnim zadaniem była gra, która polegała na rozdzieleniu własnych pieniędzy pomiędzy siebie i obcą osobę.

Osoby medytujące oddawały prawie dwa razy więcej pieniędzy niż osoby trenujące poczucie własnej wartości.

3. Wbrew pozorom są również silniejsi emocjonalnie

Wspomniani mnisi z punktu drugiego w odróżnieniu do grupy kontrolnej byli bardziej świadomi swoich stanów emocjonalnych i panowali nad nimi. To zupełnie logiczna konsekwencja zwiększenia poziomu samokontroli.

4. Medytując regularnie wydłużasz czas pełnej koncentracji

Nasz czas pełnej koncentracji spadł z 12 do 8 sekund o czym pisałem we wpisie Jak czytanie książek wpływa na mózg?. Łatwo możesz to sprawdzić na sobie. Usiądź, rozluźnij się, zamknij oczy i powoli, głęboko oddychaj. Skup się tylko na tym, oddychaj i licz oddechy. Zobaczysz, nie uda Ci się doliczyć do 9, a Twoja uwaga gdzieś ucieknie.

Medytacja sprzyja tworzeniu się nowych połączeń w korze przedczołowej. Kora przedczołowa odpowiedzialna jest za samokontrolę. Samokontrola pozwala na zwiększenie czasu i jakości koncentracji. Prostu związkiem przyczynowo-skutkowy.

5. Praktycy medytacji rzadziej reagują nawykowo

Medytując zwiększasz poziom swojej samoświadomości, pracujesz nad silną wolą i poziomem koncentracji. Te elementy pozwalają na walkę z reakcjami nawykowymi. Jest to ważne bo ponad 40[note]Bas Verplanken i Wendy Wood, Interventions to Break and Create Consumer Habits, „Journal of Public Policy and Marketing” 2006, nr 1, s. 90-103; David T. Neal, Wendy Wood, Jeffrey M. Quinn, Habits — A Repeat Performance, „Current Directions in Psychological Science” 2006, nr 4, s. 198-202.[/note], a nawet 50 procent[note]Wendy Wood., Jeffrey M. Quinn, Deborah A. Kashy, Habits In Everyday Life: Thought, Emotion, and Action., „Journal of Personality and Social Psychology” 2002, nr. 6, s. 1281.[/note], wszystkich akcji podejmowanych przez człowieka to nawyki.

Nawyk to trzystopniowa pętla. Po pierwsze pojawia się wskazówka (dźwięk wiadomości), potem przychodzi czas na rutynę (wyciągam telefon), czas na nagrodę (poczucie, że jestem potrzebny). Silna wola pozwala na ignorowanie wskazówki jeśli w danej chwili coś jest ważniejszego (pisanie tego wpisu).

Zdarzyło Ci się kiedyś, że słyszysz dźwięk wiadomości, a nic nie przyszło? To już uzależnienie.

6. Medytacja sprzyja twórczości

Psycholog twórczości Edward Nęcka pisze, że ludzie twórczy skuteczniej uwalniają się od sztywnych nastawień[note]Edward Nęcka, Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001, s. 74.[/note]. Uważa on za ważną cechę twórczego myślenia wszystkie zachowania, które mają na celu pokonanie nawyków, które zostały stworzone przez pracę nad danym problemem. Medytacja pomaga walczyć z nawykami!

7. Medytujący są bardziej zainteresowani życiem i otwarci społecznie

Jest ogrom badań dotyczących medytacji. Nic dziwnego, że w 2012 postanowiono zestawić ich wyniki[note]Sedlmeier P., Eberth J., Schwarz M., Zemmermann D., Haarig F., Jaeger S., Kunze S. (2012). The psychological effects of meditation: A meta-analysis, Psychological Bulletin, 138(6), 1139-71. doi: 10.1037/a0028168[/note]. Wybrano 125 rzetelnych artykułów do analizy statystycznej. Okazało się, że wyniki badań pokrywają się. Udowodniono w ten sposób ich wiarygodność.

W zebranych badaniach medytacja najsilniej wpływała na otwartość społeczną i satysfakcję z życia. Ponad to wskazano również pozytywny wpływ na emocje, koncentracje i uwagę, choć w nieco mniejszym stopniu.

8. Już po 4 dniach medytacji po 20 minut widać zmiany

W eksperymencie brało udział 63 studentów[note]Zeidan, F., Johnson, S., Diamond, B., David, Z., & Goolkasian, P. (2010). Mindfulness meditation improves cognition: Evidence of brief mental training.Consciousness and Cognition: An International Journal, 19(2), 597-605. doi:10.1016/j.concog.2010.03.014.[/note]. Połowę z nich uczył medytacji doświadczony nauczyciel, a ćwiczenie polegało na zamknięciu oczu i skupieniu się na oddechu. Druga połowa czytała książkę Tolkiena.

W porównaniu do grupy kontrolnej studenci medytujący wykazali wyższy poziom samokontroli, zmniejszyli swój poziom zmęczenia oraz wykonali lepiej zadania wymagające uwagi i funkcji poznawczych.

Jak widać, nawet 20 minut medytacji dziennie może przynieść korzyść.

9. Medytacja nic nie kosztuje, a próg wejścia jest niski

Medytacja jest prosta i nie wymaga wiele poświęcenia od Ciebie. Nic nie kosztuje. Więc może chcesz spróbować medytacji? Na końcu wpisu Jak medytacja wpływa na mózg? opisuję proste ćwiczenie.

A Ty jakie zalety medytacji dostrzegasz?

Pokaż Komentarze

Popularne

Kategorie

O autorze

Patryk Korycki

Moja codzienność to własny biznes, zarządzanie zespołem, realizacja niesamowitych planów i sięganie marzeń. Bardzo cenię sobie niezależność i mam nadzieję, że ty również. Mój blog o minimalizmie jest właśnie dla takich ludzi, którzy chcą żyć pełnią życia nie przejmując się przy tym rzeczami materialnymi.

Jeśli chcesz złapać ze mną kontakt jestem na Twitterze. Pisz śmiało :)
Obserwuj
0

Komentarze

Wyraź swoją opinię
0 0 głosów
Oceń wpis
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Copyright © 2017-2020 Patryk Korycki
Polityka prywatności

Zapisz się na newsletter!

Dołącz do grona wyluzowanych ludzi. Co miesiąc zbiór najlepszych wpisów, porad i inspiracji. 
No nie, znów chcesz się zapisać? Przecież już jesteś na liście.

Szukasz grafika?

Strona została zaprojektowana przez Studio Graficzne Wzór

Współtworzę Studio Graficzne Wzór, które zajmuje się projektowaniem katalogów, stron internetowych, logo, identyfikacją wizualną itp. W skrócie świadczymy kompleksowe usługi graficzne firmom z całej Polski.
Pokaż ofertę
cross
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram